Charlotte & Tom

Ons eigen trouwfeest (de jongste zus van The Bride Side) kan hier natuurlijk niet ontbreken. Wat gepland stond als een echt herfsthuwelijk, draaide uit op een heerlijke nazomerdag met blote benen en zomerjurkjes. Niet trouwen was geen optie (ah nee, als wedding lover kon het niet anders, ik kon me eens helemaal uitleven in styling en planning). Het werd een feest met véél bloemen, vallende bladeren, minestronesoep en een prachtige avondzon.


20 oktober 2018, Verrebroek

foto’s door Felix Boniface

Een huwelijksaanzoek zónder ring (die volgde gelukkig kort daarna) in de Oostenrijkse sneeuw en 10 maanden later was het tijd voor, in onze ogen, the party of the year. Zo gaat dat nu eenmaal, als je zelf dag in dag uit bezig bent met het plannen van trouwfeesten, dan krijg je al eens grootheidswaanzin. Én ook faalangst, want je weet dat je gasten het beste van het beste verwachten.




yes, dat zijn manchetknopen in de vorm van een fiets #perfectwifey


Challenge accepted en we gingen in januari eens goed op restaurant om elkanders wensen, do’s en don’ts samen te leggen. We wilden nog per se hetzelfde jaar trouwen en de zomer zat al volgepland. Dan maar in het najaar, met het risico dat je feest letterlijk in het water valt maar wél met de garantie op prachtig licht (iets waar onze fotografe ook heel blij mee was). We waren het er snel over eens dat het geen bombastisch, stijf en te groot feest zou worden. Een selecte gastenlijst dus, geen overbodige details en geforceerde nummertjes maar een laidback feest in de tuin van het ouderlijk huis. Mét lekker eten (een must). Hoewel we sinds enkele jaren echt stadsmussen zijn, was het redelijk snel een uitgeklaarde zaak dat we ‘back to the roots’ gingen: 'den buiten'.








the dress

Eerlijk? Ik stond niet te popelen om te gaan hunten voor het perfecte kleed. Ik ben gewoon geen fan van trouwjurken (ik behoor tot die 0,01% van de vrouwelijke wereldbevolking) en schuimde dus verschillende winkels af, maar ben dan toch bij mijn allereerste keuze gebleven: een heel eenvoudige, tijdloze en toch ook een beetje sexy jurk die ik vond bij The Ivory Club in Antwerpen. Stéphanie en Laura openden nét op tijd hun nieuwe, prachtige bruidsboetiek en ik voelde me er helemaal thuis. De sluier met kant maakte het plaatje compleet. Of ik op mijn lijn heb gelet de weken voorafgaand aan het feest? Of course, doen we dat niet allemaal? De dag na de trouw stonden we gewoon weer in het frituur :-).




het truitje vond ik toevallig in Antwerpen en paste perfect bij de open rug (én was lekker warm)



venue

Ik droomde er altijd van om in een tent te trouwen. Wat wilt zeggen: véél werk, véél verantwoordelijkheid en redelijk wat kans op logistieke probleempjes. Maar eerlijk? We hebben niet veel moeite gedaan om te zoeken naar een alternatief. We hadden een fantastische locatie ter beschikking, en ook onze ouders gingen er (met een bang hartje weliswaar) mee akkoord. Let the wedding games begin! Met mijn zus/getuige/wedding planner (en oprichtster van The Bride Side) aan mijn zijde, was ik in goede handen en zagen we maand na maand ons eigen trouwfeest tot stand komen. 

We logeerden een week van tevoren op de locatie zelf, er was nog veel werk in de tuin (zeker in de herfst, bladeren opruimen is dan ook echt dweilen met de kraan open) en we zagen de tuin dag na dag ontpoppen tot een echte feestlocatie. Hoe ouder ik word, hoe romantischer en mooier ik het huis vind. Ik werkte ook de styling uit met het huis in het achterhoofd, want hoewel we zelf minimalistsich en modern wonen, vraagt de locatie om romantische en zelfs rustieke decoratie. De styling zou dus minimalistisch warm zijn, zonder al te veel overbodige details en vooral, ondanks het seizoen, zonder pompoenen, paddenstoelen en oranjetinten (geen fan van).

Aan een grote eik hingen we linnen vlaggetjes op. Er stonden buiten boomstronken (uit de tuin) met glazen potjes met kaarsen en bloemen in. In de tent hing een grote slinger in de lucht met prachtige grassen (gewoon in de berm geplukt, onze bloemiste ging te werk met het aanbod van het seizoen). We timmerden een backdrop met oude houten paletten ineen en hingen er fietswielen aan op, versierd met eucalyptus en bloemen (een verwijzing naar het fietsverleden van Toms familie). Eigenlijk heeft zo’n mooie tent op zich niet veel aankleding nodig en moet je vooral de omgeving voor zich laten spreken, je trouwt tenslotte middenin de natuur.




DIY

Naast de aankleding van de tent en tuin, staken we ook onze ceremonie helemaal zelf in mekaar. Een goede vriendin van ons voerde het woord, alle teksten waren van onze eigen hand, behalve de speeches van familie en vrienden, die bleven ook voor ons een grote verrassing. De traantjes vloeiden rijkelijk. Aan het einde kreeg iedereen een tasje minestronesoep, een verwijzing naar onze allereerste date in een groezelig Italiaans restaurantje in Antwerpen. Ik schrijf ook huwelijksceremoniën voor andere koppels, ik haal hier enorm veel voldoening uit en ben blij dat ik hier effectief mijn job van heb kunnen maken. 


De thank you gifts zijn leuker uitgedraaid dan gepland. We zouden eigenlijk gewoon snoep geven (want wees nu eerlijk, iedereen wilt iets te eten hebben tijdens de autorit naar huis), maar gaven er een originele draai aan. In de garage stond een vintage kauwgomballenmachine, we vulden kleurrijke plastieken ballen met snoep, en iedereen kon zijn thank you gift zelf ‘scoren’. Een knipoog naar het verleden van mijn schoonvader.

Het linnen op de tafels maakten we allemaal zelf. Mijn mama en ik scheurden gordijnen aan flarden tot we er een stoflong van kregen. Ik schuimde tientallen stoffenwinkels af omdat ik echt op zoek was naar dé perfecte tinten van groen en wit (ahh, the life of a wedding planner).


advice

Kies voor lokale leveranciers. We wonen dan misschien wel in de stad, we kozen ervoor om samen te werken met de bloemist (Annick Mertens) uit het dorp waar we trouwden, met catering uit de buurt (Crème de la Crème), ... getalenteerde mensen vind je immers overal! Staar je dus niet blind op die éne populaire bloemist op Instagram, maar stap met een duidelijke visie naar lokale leveranciers. 


Start al maanden op voorhand met het verzamelen van glazen potjes. Je kan ze werkelijk voor vanalles gebruiken; kaarsen, bloemen, snoepjes, …

Besef dat wanneer je niet kiest voor een (standaard) feestzaal met voorzieningen (water, wc, elektriciteit, keuken, ...) het weddingplannen echt wel van another level is. In een zaal staat alles netjes klaar, zijn er ruimtes voorzien om meubels/drank/… te stockeren en loopt er genoeg personeel rond om in te springen. In een tent moet je letterlijk aan alles zelf denken. Van de messen en vorken die je op tafel wenst tot het sanitair en bewegwijzering. De checklist is eindeloos en het is keihard werken de week ervoor.


Stel een kleurenpalet op en houd je er ook aan. Je blijft mooie dingen tegenkomen, maar je moet keuzes kunnen maken en durven schrappen. Bij ons werd het groen, ecru, tinten van vuil roze en zwart.  



Schrap overbodige details (en spaar euro’s uit). Is een gepersonaliseerde stylo voor het gastenboek echt nodig? Neen? Schrappen! Zo hadden wij geen Photo Booth (want we wilden ook gewoon iedereen non-stop op de dansvloer), geen extra gadgets voor tijdens de ceremonie, gewoon wat snoep als thank you gift en qua decoratie eigenlijk enkel de basics, zonder poespas. We komen soms op feesten waar het aantal vergezochte gepersonaliseerde gadgets bijna lachwekkend wordt, steek je energie en geld hier niet in.

Zorg dat je iemand de hele dag bij je hebt die het draaiboek uit het hoofd kent. Moest ik mijn zus (op de foto hierboven) niet hebben gehad, hadden we so-wie-so iemand extern ingeschakeld. Op een locatie in the middle of nowhere, een tent, de tuin, een schuur of hangar, heb je echt iemand nodig die alle losse eindjes aan mekaar knoopt. Anders heb je geen ‘vlotte’ overgangen, maar dan werk je samen met letterlijk 10 verschillende partijen (bloemist, catering, dj, verhuurbedrijven, ceremoniespreker, …). Een zegen dus dat Valerie dit wilde doen!



Durf vrienden aan te spreken om een handje toe te steken. Zo deelden vriendinnen de ceremonieboekjes uit, hielpen er een paar sterke mannen mee om tussen twee ‘shiften’ door de tent helemaal om te bouwen. Ze doen dat allemaal met de glimlach!


Trek je stijl door in alle details. Zijn je uitnodigingen in een bepaalde stijl, zie dan ook dat hetzelfde lettertype terugkeert in de menukaartjes. Mijn man ziet die dingen zelfs niet, terwijl het voor mij een evidentie is dat ook dat plaatje klopt.


Kidscorner inrichten? Gewoon doen! Om in alle rust en met volle aandacht van onze ceremonie te kunnen genieten, hadden we in het huis een veilige kidscorner gecreëerd en babysits ingeschakeld. We hebben hier eigenlijk alleen maar positieve reacties op gekregen, kids tevreden, ouders tevreden, en wij ook!


favo memory

Je leeft heel hard naar de dag toe, met de nodige stress en traantjes, de verbazing is dan ook groot dat alles die dag vlekkeloos verloopt en dat zowel wij als onze gasten het echt leuk vonden. Dat op zich zorgt ervoor dat je ontspannen bent en van alles kunt genieten, de ceremonie, het diner, ... iets wat we ons altijd zullen herinneren.


Toen we terugkwamen van onze photoshoot in het bos was de tent helemaal omgebouwd (we moesten op de plaats van de ceremonie een eetgedeelte creëren). Mijn zus had mijn instructies perfect opgevolgd en het plaatje was echt indrukwekkend. Alle puzzelstukjes kwamen samen, de bloemen, de keuze van het servies (ja, zelfs daar waren we mee bezig), het grafisch ontwerp, de verlichting, het linnen dat we zorgvuldig hadden uitgekozen... toen beseften we waarvoor we het allemaal deden!




Tijdens het diner slopen we stiekem eventjes weg, niemand heeft het gemerkt, en we zijn boven in het huis onze openingsdans nog eens gaan oefenen, in een pikdonkere kamer (anders konden de gasten het zien). Dat was zo’n teder en intiem moment, we moesten allebei (weeral) een traantje wegpinken. Tom pakte mij nog eens goed vast, zoveel momentjes met z'n tweeën op die dag heb je niet, en ik was echt zo intens gelukkig toen.



Onze openingsdans: Unchainded Melody van The Righteous Brothers. Een kleffe, golden oldie, die staat hier thuis regelmatig op en dan doen we nog eens een dansje in de keuken.





style guide


locatie: Verrebroek, privédomein

tent: Altiro

wedding planner: The Bride Side, Valerie en ikzelf

grafische vormgeving: Sophie Thielemans voor de uitnodigingen, de rest deden we zelf

ringen: Stavros Sisters

jurk: Alexandra Grecco bij The Ivory Club in Antwerpen

schoenen: Miu Miu (héél last minute nog gewisseld, mijn oorspronkelijk hakjes haakten in mijn kleed)

costume: Café Costume

make-up: Sanne de Lee

hair: Anouk Scheers

ceremonie: The Bride Side, gebracht door een goede vriendin Avelien

rentals: Goldfish Industries

bloemen: Annick Mertens van Onverbloemd

catering: Crème de la Crème

dj: Maarten Gabriëls