Hij is gezwicht, er pronkt een diamant om je ringvinger. Ein-de-lijk. Net nu je al je hoop had opgeborgen en tevergeefs bruidsboeketjes uit de lucht plukte, mag je écht bij Jimmy Choo binnenstappen (en hoef je niet meer aan de etalage te watertanden). 

‚Äč

We laten Valerie, one half van The Bride Side aan het woord. Sinds ze haar eigen trouw organiseerde, hielp ze vele koppels bij het plannen van the big day.

Valerie, wat is nu écht de allereerste stap die je zet bij het plannen van je huwelijk?

"Brainstorm. Ga met z'n tweetjes op café en laat jullie gedachten de vrije loop. Wegdromen mag! Bespreek enkele algemene zaken. Ga je voor een zomers feest of wil je het lekker knus houden in de winter? In jullie thuishaven of voetjes in het zand? Wel of niet voor de kerk? Zien jullie het groots of net heel intiem? En belangrijk: is er een budget waar jullie naartoe willen werken? Je zal er van versteld staan hoe snel jullie op één lijn zitten. Een tip: stel allebei een top 3 op van de zaken die voor jullie absoluut tip top in orde moeten zijn. Voor de ene kunnen dat de jurken van de bruidsmeisjes zijn, voor de andere de huwelijksfotograaf."

Ok. De grote lijnen liggen vast. What's next?

"Eens jullie een goede basis hebben, mag je je creatieve geest vrije loop laten gaan. Creëer een moodboard: een bord (soms ook letterlijk uit karton gemaakt) waar je al je leuke en mooie ideeën aan toevoegt om een bepaalde sfeer te creëren. Je neemt dit moodboard mee naar alle leveranciers: je cateraar, bruidswinkel, bloemist, ... Probeer hen mee te nemen in je hoofd. Je kan hen ook carte blanche geven, maar het is eens zo leuk als je met een duidelijke visie rond de tafel gaat zitten.

Hoe begin je aan je moodboard? 

"Kijk rond, online maar ook offline in magazines of op trouwbeurzen (zoals de jaarlijkse beurs 'I Do I Do'). Je kan alles digitaal bijhouden, maar je kan ook aan de slag gaan met schaar en papier. Het is een levend document en het moet organisch groeien. Pinterest en Instagram zijn dankbare media maar weet dat dit vaak té picture perfect trouwfeesten zijn die érg veel geld hebben gekost. Staar je dus niet blind op prachtplaatjes en probeer ook niet alles blindelings te kopiëren.

 

Het aanbod online is zo groot, hoe behoud je het overzicht? 

Kill your darlings. Leg je moodboard eens aan de kant en durf te schrappen. Ik ben allergisch aan te veel ideeën en stijlen, dit zal uiteindelijk uitdraaien op een kakofonie. Het is zó belangrijk om jullie persoonlijkheid te laten spreken. Durf een lijn te trekken en wees consequent. In onze real stories kan je inspiratie opdoen bij trouwfeesten die netjes 'afgebakend' zijn." 

Moodboard check. Hoe zet je alles om  naar  concrete  plannen?

"Vanaf nu ga je leveranciers aanspreken. Heb geen schrik om bijvoorbeeld 3 verschillende bloemisten aan te schrijven, er is veel verschil in prijs en kwaliteit. Stel ook een budgetsheet op en verlies deze niet uit het oog. Zo kan je beginnen puzzelen tot je het totale kostenplaatje hebt. Houd ook rekening met de timing: het is weinig realistisch om je favoriete cateraar pas 2 maanden op voorhand vast te leggen. Je hoeft niet per se 2 jaar op voorhand te starten met plannen (tenzij je écht droomt van die ene, drukbezette trouwzaal), ik heb ons eigen feest op 8 maanden georganiseerd. Perfect haalbaar dus!"

Hoe voorkom je dat je een feest organiseert waarvan er 13 in een dozijn bestaan? 

"1 gouden regel: volg je gevoel en leg jullie persoonlijkheid in het feest. Zijn jullie allebei graag in de natuur, waarom zouden jullie niet in een bos trouwen? Be yourself en probeer vooral niet te veel rekening te houden met wat een ander mooi zou vinden. Authenticiteit is zo belangrijk, je wil toch dat je gasten jullie als koppel herkennen, zelfs tot in de kleinste details?"

Let's be honest, bij het organiseren heeft de vrouw vaak de broek aan. Hoe betrek je je partner en zorg je er voor dat hij zich 'nuttig' voelt? 

"Niet alle mannen staan te springen om een trouwfeest te organiseren. Roze of witte bloemen, ik wil zeker niet veralgemenen, maar ze zullen er niet van wakker liggen. Probeer dus 'mannentaakjes' aan hem te geven, bijvoorbeeld het vastleggen van de wagens of DJ. Of laat hem de wijnen en dranken regelen, misschien kan hij een wijnproeverij organiseren met wat vrienden. Hij heeft z'n plezier, jij goede wijntjes voor het feest. Win win!"

En tot slot: hoe verander je niet in een bridezilla?

"Trust me, je zal je stressmomentjes hebben. Maar probeer te relativeren, het is 'maar' een trouw en je gasten zullen er heus niets van merken wanneer er iets anders loopt dan gepland. Geniet ook van je voorbereidingen en laat op de dag zelf alles los. 

Ziezo, het plannen kan beginnen. Om er zeker van te zijn dat je geen zaken over het hoofd ziet, stelden we een checklist voor je op. Deze vind je hier. Heb je nog bijkomende vragen of denk je dat je hier en daar een helpende (geruststellende) hand kan gebruiken? Aarzel niet en stuur een mailtje naar hello@thebrideside.be. Enjoy the wedding preps!

doe hier inspiratie op voor

de organisatie en planning van je huwelijksfeest

hier vind je de beste huwelijksleveranciers uit België!

  • Facebook - The Bride Side
  • Instagram - The Bride Side
2019 The Bride Side